Selasa, 24 Ogos 2010

SAKIT JANTUNG


Jantung merupakan organ yang sangat penting bagi manusia, kerana ia diperlukan untuk mengepam darah ke seluruh tubuh manusia sehingga tubuh mendapatkan oksigen dan sari makanan yang diperlukan untuk metabolisme tubuh. Oleh itu, jantung perlu dijaga supaya dapat menjalankan fungsinya dengan baik.
Penyakit jantung ialah penyakit yang menyerang jantung manusia dan urat-urat darah. Penyakit-penyakit dapat mempengaruhi bahagian badan mana-mana pun dari jantung. Contoh penyakit adalah seperti penyakit jantung koroner, serangan jantung, tekanan darah tinggi, stroke, sakit di dada dan penyakit jantung rematik. Penyakit yang paling umum adalah penyakit kronis pada arteria koroner. Penyakit jantung koroner merupakan penyakit yang paling tertinggi diderita. Penyakit ini sering menyebabkan serangan jantung pada seseorang manusia sehingga terjadinya pembuluh arteri yang berfungsi untuk menyediakan darah ke otot jantung menjadi tersumbat dan melambatkan penyaluran oksigen dan nutrisi ke jantung dan akhirnya menyebabkan kematian.







Banyak faktor yang boleh menjadi penyebab kepada penyakit jantung. Asap rokok dikenalpastiaan mempercepatkan pembekuan darah, menggalakkan pemendapan lemak pada dinding jantung dan mengurangkan bekalan oksigen ke jantung. Mentega, minyak sapi, daging berlemak turut member kesan kepada jantung manusia akibat pengambilan lemak yang terlalu tinggi. Seseorang yang mengalami tekanan perasaan akan menyebabkan denyutan jantungnya semakin meningkat dan turut menyebabkan tekanan darahnya meningkat.
Selain itu, senaman yang sesuai juga penting untuk menguatkan jantung serta dapat membaiki pengaliran darah ke jantung. Sekiranya tidak melakukan senaman yang sesuai dan mencukupi, maka akan menyebabkan badan seseorang mudah mendapat penyakit jantung. Berlakunya penyempitan saluran darah disebabkan oleh darah tinngi dan menyebabkan jantung terpaksa mengepam lebih kuat untuk mengalirkan darah melalui saluran yang sempit. Pesakit yang mempunyai penyakit kencing manis mempunyai peluang yang lebih tinggi mendapat serangan sakit jantung.

Kesan penyakit jantung dapat dilihat dalam beberapa simtom. Angina pektoris merupakan tanda awal seseorang mendapat penyakit jantung. Tanda-tanda awal angina pektoris ini adalah berasa sakit di dada sebelah kiri yang disebabkan oleh kekurangan bekalan oksigen yang mencukupi. Kadang-kala pesakit akan mengadu kesakitan pada bahagian perut. Di samping itu, angina pektoris boleh berlaku apabila pesakit melakukan aktiviti yang berat atau mengalami tekanan. Hal ini disebabkan jantung memerlukan bekalan oksigen yang tinggi untuk menjalankan fungsinya. Walaubagaimanapun kesakitan ini akan hilang dalam masa kurang dari setengah jam apabila pesakit berhenti melakukan aktiviti berat atau berehat.
 Suatu keadaan di mana sebahagian otot jantung menjadi rosak dan mati akibat dari kekurangan bekalan darah yang serius ke bahagian tersebut dipanggil infarksi miokardia. Bagi tanda-tanda infarksi miokardia adalah mengalami kesakitan biasa pada bahagian kiri dada dan akan merebak ke bahagian lengan, leher dan bahu kiri. Biasanya pesakit akan merasa tidak selesa di dada atau merasa seakan-akan ada sesuatu benda yang berat sedang menekan ke dada dan kadang-kala seolah dada berasa ketat, atau sukar bernafas, pening kepala dan muntah.
Walaubagaimanapun, terdapat tips-tips untuk mencegah penyakit jantung. Hindari makanan yang banyak mengandung kolesterol tinggi dan kurangi menyantap makanan yang digoreng yang banyak mengandung lemak supaya menjaga kesihatan jantung. Selain menghindari makanan berlemak, makanan dengan kandungan gula tinggi seperti minuman ringan juga perlu dihindari. Hal ini dapat dilakukan dengan mempunyai pola makan yang sihat. Berhenti merokok juga perlu dilakukan dengan segera bagi penghisap rokok supaya tidak menyesal apabila mendapat penyakit jantung. Menyertai aktiviti sosial atau menjalankan aktiviti riadah bersama keluarga atau kawan dapat mengurangkan ketegangan dalam kehidupan harian. Sekiranya dapat melakukan kegiatan olahraga seperti berjalan kaki, jalan cepat atau jogging. Kegiatan ini dapat menguatkan kerja jantung serta melancarkan peredaran darah ke seluruh badan.


Natijahnya, organ jantung manusia adalah untuk kelangsungan hidup. Oleh itu, agar dapat mengekalkan jantung yang sihat, menikmati makanan yang sihat, bergizi, dan rendah kolesterol adalah amat penting. Mengamalkan gaya hidup yang sihat adalah cara yang paling efektif untuk mendapatkan jantung yang sihat.

5 ulasan:

  1. betul...penyakit jantung dah macam jadi kebiasaan kita dengar.

    Jom follow http://vitaminboutique.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    Yah best

    BalasPadam
  3. Bagus ini buat bahan referensi..

    https://informasiuca.blogspot.com

    BalasPadam
  4. Obat herbal Dr. Imoloa yang luar biasa adalah obat penyembuhan yang sempurna untuk Virus HIV, saya mendiagnosis HIV selama 8 tahun, dan setiap hari saya selalu mencari penelitian untuk mencari cara sempurna untuk menghilangkan penyakit mengerikan ini karena saya selalu tahu bahwa yang kita butuhkan karena kesehatan kita ada di bumi. Jadi, pada pencarian saya di internet saya melihat beberapa kesaksian berbeda tentang bagaimana Dr. imoloa dapat menyembuhkan HIV dengan obat herbal yang kuat. Saya memutuskan untuk menghubungi pria ini, saya menghubunginya untuk obat herbal yang saya terima melalui layanan kurir DHL. Dan dia membimbing saya bagaimana caranya. Saya memintanya untuk solusi minum obat herbal selama dua minggu. dan kemudian dia menginstruksikan saya untuk pergi memeriksa yang saya lakukan. lihatlah aku (HIV NEGATIF). Terima kasih Tuhan untuk dr imoloa telah menggunakan obat herbal yang kuat untuk menyembuhkanku. ia juga memiliki obat untuk penyakit seperti: penyakit parkison, kanker vagina, epilepsi, Gangguan Kecemasan, Penyakit Autoimun, Nyeri Punggung, Keseleo, Gangguan Bipolar, Tumor Otak, Ganas, Bruxisme, Bulimia, Penyakit Disk Serviks, Penyakit Kardiovaskular, Penyakit Kardiovaskular, Neoplasma, kronis penyakit pernapasan, gangguan mental dan perilaku, Cystic Fibrosis, Hipertensi, Diabetes, asma, radang sendi yang dimediasi autoimun. penyakit ginjal kronis, penyakit radang sendi, sakit punggung, impotensi, spektrum alkohol feta, Gangguan Dymyme, Eksim, kanker kulit, TBC, Sindrom Kelelahan Kronis, sembelit, penyakit radang usus, kanker tulang, kanker paru-paru, sariawan, kanker mulut, tubuh nyeri, demam, hepatitis ABC, sifilis, diare, Penyakit Huntington, jerawat punggung, gagal ginjal kronis, penyakit addison, Penyakit Kronis, Penyakit Crohn, Cystic Fibrosis, Fibromyalgia, Penyakit Radang Usus Besar, penyakit kuku jamur, Penyakit Kelumpuhan, penyakit Celia, Limfoma , Depresi Besar, Melanoma Ganas, Mania, Melorheostosis, Penyakit Meniere, Mucopolysaccharidosis, Multiple Sclerosis, Distrofi Otot, Rheumatoid Arthritis, Penyakit Alzheimer, email- drimolaherbalmademedicine@gmail.com / hubungi atau {whatssapp ..... +2347081986098. }

    BalasPadam
  5. In this manner my partner Wesley Virgin's story starts in this SHOCKING and controversial video.

    Wesley was in the army-and soon after leaving-he unveiled hidden, "mind control" secrets that the CIA and others used to get everything they want.

    As it turns out, these are the exact same secrets tons of celebrities (especially those who "became famous out of nothing") and the greatest business people used to become rich and famous.

    You probably know how you utilize only 10% of your brain.

    That's mostly because the majority of your brainpower is UNTAPPED.

    Perhaps that thought has even occurred INSIDE your very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head 7 years back, while driving an unregistered, trash bucket of a car with a suspended driver's license and in his bank account.

    "I'm absolutely frustrated with living paycheck to paycheck! When will I become successful?"

    You took part in those types of questions, isn't it right?

    Your success story is going to be written. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

    Learn How To Become A MILLIONAIRE Fast

    BalasPadam