Ahad, 22 Ogos 2010

BATUK KERING(TIBI)

Penyakit batuk kering ataupun Tuberkolosis merupakan satu penyakit yang amat bahaya.Ia jaga dikenali sebagai TIBI. Penyakit ini jangkitan bakterium Mycobacterium tuberculosis. Bakteria in biasanya menyerang paru-paru. Selain itu, ia juga dapat menyerang sistem-sistem badan lain. Sistem-sistem ini seperti  menyerang sistem saraf tujung, sistem peredaran, sistem limfatik, tulang, sendi dan lain-lain.
                              
 Tanda-tanda peyakit yang dijangkit akan batuk berdarah atau berkahak. Iaitu meraka yang berjangkit adalah sangat susah untuk menhentikan batuk dia, dan dia mungkin akan batuk berterusan sehingga 2 minggu sampai berdarah. Selain itu, peyakit juga mempunyai tanda lemah dan keletihan. Mereka akan sentiasa tiada ada sebarang semangat dan berasa letih. Seterusnya, berat badan mereka akan susut. Ia akan susut hingga kita tidak dapat mengenali siapa dia. Mereka akan berasa sakit di bahagian dada. Ini disebabkan paru-paru mereka telah diserang oleh bakteria Mycobacterium tuberculosis, dan menyebabkan dada mereka berasa sakit sangat. Peyakit akan sentiasa mengalami kesakitan dada semasa menarik nafas panjang dan juga batuk. Tanda-tanda seperti menggigil, deman dan berpeluh di sebelah petang dan malam juga sebagai tanda-tanda pesakit TIBI.


                   
Jika kita aaggapkan penyakit ini adalah penyakit yang amat bahaya dan memberi ancaman kepada kesihatan dan kehidupan kita. Jadi, kita harus tahu bagaimana caranya mengesan dan jaga rawatan kepada penyakit ini supaya sebagai satu perlindungan kepada kita. Cara yang kita boleh mengesan penyakit TIBI adalah mendapatkan pemeriksaan daripada doktor. Pemeriksaan dengan penggunaan alat-alat pengesanan, penyakit ini adalah lebih senang dapat dikesan dan dapat mendapat rawatan dengan segera. Cara lain yang kita dapat mengesan penyakit TIBI ialah melakukan pemeriksaan kahak untik mengenalpastinya. Penggunaan pemeriksaan X-ray dada juga dapat mengesan penyakit TIBI. Dengan dapat dikesan dengan secepat mungkin, kita dapat mendapat rawatan sebelum penyakit TIBI menjadi serius.


                    
Biasanya, penyakit TIBI ini akan mengambil 6 bulan di bawah penyeliaan anggota-anggota kesihatan yang dilantikan supaya dapat memberi rawatan yang segera dalam keadaan yang menjadi teruk. Penyakit ini tidak kirakan  kaum, umur, atau bangsa terutamanya pesakit AIDS. Iaitu pesakit yang dijangkit oleh virus HIV. Namum, kita juga dapatkan cara pencegahan penyakit ini. Iaitu bayi yang baru dilahirkan mestilah diberikan suntikan BCG, dan dapatkan suntikan dos kedua pada umur 12 tahun. Dengan pencegahan ini , telahpun kita menurunkan risiko ancaman penyakit TIBI kepada kita. Kesimpulannya, penyakit TIBI merupakan satu penyakit yang amat bahaya dan boleh mengancamkan kita semua. Oleh itu, kita harus sama-sama mengatasikan penyakit TIBI ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan