Ahad, 22 Ogos 2010

HIV/AIDS

Dalam era globalisasi ini, sering kali kita mendengar tentang HIV dan AIDS. Mungkin ramai yang mengerti apa itu HIV dan AIDS. Tetapi,tidak mustahil jika masih ada segelintir masyarakat moden kini yang masih kabur tentang maksud sebenar kedua-duanya. HIV bermaksud <em>‘Human Immunodeficiency Virus’ </em>iaitu sejenis virus yang mengambil alih sistem pertahanan badan manusia. Selain HIV, AIDS atau ‘ <em>Acquired Immune Deficiency Syndrome’ </em>atau dalam bahasa melayu sindrom kurang daya tahan penyakit adalah simptom yang terjadi apabila dijangkiti virus HIV  atau apabila seseorang itu mempunyai kurang daripada 200CD4 sel immune. Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa virus HIV menjadi pembunuh no 1 di negara-negara miskin seperti Zimbabwe dan Euthopia. Tetapi, pada masa kini, AIDS juga merebak di negara-negara membangun dan juga di negara yang sedang membangun seperti Malaysia.

        Setiap penyakit pasti ada penawarnya tetapi tidak bagi AIDS. Sehingga kini, para saintis di seluruh dunia masih belum menemui sebarang vaksin untuk melawan HIV atau sebarang ubat yang boleh menyembuhkan AIDS. Walaubagaimanapun, terdapat ubat yang boleh memperlahankan HIV daripada merebak di dalam badan dan kerosakan sistem pertahanan badan. Terbaru, Seorang pengarah urusan sebuah syarikat di Kuantan, Mohamad Fauzi Mohd. Norman mendakwa cicak tokek mempunyai nilai tinggi di pasaran hingga mencecah RM 3 juta kerana didakwa mempunyai khasiat mujarab untuk merawat pelbagai penyakit termasuk HIV/AIDS. Menurutnya, Dipercayai setelah cicak itu mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan satu enzim yang mampu mengubati penyakit HIV dan AIDS. Bagaimanapun, jelasnya, kebenaran dakwaan itu tidak dapat dipastikan dan ia boleh dibuktikan jika satu kajian saintifik dijalankan terhadap haiwan tersebut.


CICAK TOKEK
   

    Keadaan ini jelas menunjukkan bahawa AIDS adalah sejenis penyakit yang sukar diubati dan kita haruslah sedaya-upaya mengelak daripada dijangkiti penyakit ini. Antara faktor utama penyebab virus HIV adalah berkongsi jarum suntikan, melakukan hubungan secara rambang dan melalui keturunan. Lazimnya, penyebaran virus ini melalui jarum suntikan berlaku di kalangan penagih dadah yang sudah dijangkiti HIV atau individu yang melalui proses pemindahan darah. Manakala, melakukan hubungan secara rambang atau hubungan sejenis tanpa mengetahui sama ada pasangan tersebut positif HIV atau tidak adalah penyebar virus HIV yang kedua tertinggi selepas berkongsi jarum suntikan.. cara penyebaran virus AIDS yang seterusnya adalah melalui keturunan iaitu ibu hamil yang positif Aids ini akan memindahkannya kepada bayi semasa di dalam kandungan ataupun melalui susu ibu.


         Virus HIV tidak menunjukkan tanda-tanda awal dan hanya merebak secra beransur-ansur tetapi boleh menjejaskan sistem immune manusia. Kesan virus HIV ini berbeza mengikut individu. Selalunya ada sesetengah individu yang mengalami demam selsema yang berterusan tetapi ada juga individu yang mungkin sembuh dan dapat menjalani kehidupan harian seperti biasa. Antara tanda-tanda jangkitan virus HIV adalah hilang berat badan mendadak, cirit-birit,demam yang berterusan, tibi, meningitis,kayap dan barah kulit atau mulut. Ramai yang memandang ringan mengenai tanda-tanda awal ini kerana menganggap tanda-tanda seperti cirit-birit dan demam adalah penyakit biasa. Justeru, setiap anggota masyarakat digalakkan untuk menjalankan ujian antibodi HIV untuk mendapatkan kepastian tentang penyakit AIDS.

    Umum mengetahui bahawa penyakit AIDS akan meninggalkan kesan yang mendalam terhadap diri pesakit, anggota keluarga dan masyarakat. Pesakit akan merasa tertekan dan bertindak mengasingkan diri daripada masyarakat sebaik sahaja disahkan menghidap AIDS. Bagi pesakit yang dijangkiti melalaui proses pemindahan darah, mereka mungkin akan berasa marah dan sangat tertekan kerana merasakan mereka tidak bersalah dan tidak sepatutnya dijangkiti. Manakala, pergaduhan atau pertumpahan darah mungkin berlaku kerana dendam pada pasangan bagi mereka yang dijangkiti kerana melakukan hubungan secara rambang. Kesan yang paling menyayat hati adalah kesan terhadap kanak-kanak yang dijangkiti HIV melaui ibu mereka. Kanak-kanak yang tidak berdosa ini akan mengalami tekanan psikologi kerana trauma terhadap keadaaan sekeliling terutamanya dipandang serong oleh masyarakat seperti dicaci atau dihina. Kanak-kanak malang ini juga berisiko tinggi untuk menghidapi AIDS.

BAYI YANG MENGHIDAP AIDS


      Pepatah Melayu mengatakan, mencegah lebih baik dari mengubati. Seperti penyakit lain juga, pelbgai langkah perlu diambil bagi mengelakkan penyakit AIDS ini daripada terus menular. Langkah pencegahan yang telah lama dijalankan adalah melalui kempen pencegahan. Kempen pencegahan ini dijalankan oleh media massa, media cetak dan juga melaui program ‘road tour’ di atas inisiatif Kementerian Kesihatan Malaysia. Selain itu, setiap individu haruslah mempunyai kesedaran untuk setia terhadap pasangan masing-masing demi mengelakkan daripada melakukan hubungan secara rambang atau melakukan hubungan sejenis. Tambahan lagi, elakkan daripada berkongsi jarum suntikan kerana kuman boleh merebak atau masuk terus ke dalam saluran darah. Akhir sekali, berhati-hati semasa melakukan pemindahan darah dan pastikan darah yang diterima telah menjalani ujian dan bebas daripada HIV. Sebagai langkah berjaga-jaga, kini kerajaan telah mewajibkan setiap pasangan yang bakal berkahwin menjalani ujian HIV.  Langkah ini dilihat sebagai salah satu alternatif terbaik bagi menghalang virus ini daripada terus merebak.


       Menurut YB Dato' Sri Liow Tiong Lai ketika menjawab soalan di Dewan Negara pada 20 Julai 2010, kes pertama HIV di Malaysia dikesan pada tahun 1986 dan pada akhir tahun 2009, sebanyak 87,710 kes telah dilaporkan. Penyumbang terbesar pada statistik ini ialah golongan penagih dadah iaitu seramai   61,447 kes diikuti dengan golongan heteroseksual, 14,848 dan 1,747 adalah di kalangan homoseksual.  Melalui statistik ini, kita dapat melihat bahawa masih ramai rakyat Malaysia yang tegar membiarkan diri mereka terdedah kepada risiko dijangkiti virus HIV.  Sehubungan itu, setiap anggota masyarakat mesti membuka mata seluas-luasnya dan saling berganding bahu menangani masalah ini supaya ia tidak menjadi semakin kritikal dan berterusan memusnahkan anak bangsa. Konklusinya,  sebagai masyarakat moden yang bijak dan kaya dengan ilmu pengetahuan, kita seharusnya menyedari tentang bahaya HIV dan AIDS terhadap diri dan keluarga.  Sesungguhnya mencegah lebih baik dari mengubati.

1 ulasan:

  1. Obat herbal Dr. Imoloa yang luar biasa adalah obat penyembuhan yang sempurna untuk Virus HIV, saya mendiagnosis HIV selama 8 tahun, dan setiap hari saya selalu mencari penelitian untuk mencari cara sempurna untuk menghilangkan penyakit mengerikan ini karena saya selalu tahu bahwa yang kita butuhkan karena kesehatan kita ada di bumi. Jadi, pada pencarian saya di internet saya melihat beberapa kesaksian berbeda tentang bagaimana Dr. imoloa dapat menyembuhkan HIV dengan obat herbal yang kuat. Saya memutuskan untuk menghubungi pria ini, saya menghubunginya untuk obat herbal yang saya terima melalui layanan kurir DHL. Dan dia membimbing saya bagaimana caranya. Saya memintanya untuk solusi minum obat herbal selama dua minggu. dan kemudian dia menginstruksikan saya untuk pergi memeriksa yang saya lakukan. lihatlah aku (HIV NEGATIF). Terima kasih Tuhan untuk dr imoloa telah menggunakan obat herbal yang kuat untuk menyembuhkanku. ia juga memiliki obat untuk penyakit seperti: penyakit parkison, kanker vagina, epilepsi, Gangguan Kecemasan, Penyakit Autoimun, Nyeri Punggung, Keseleo, Gangguan Bipolar, Tumor Otak, Ganas, Bruxisme, Bulimia, Penyakit Disk Serviks, Penyakit Kardiovaskular, Penyakit Kardiovaskular, Neoplasma, kronis penyakit pernapasan, gangguan mental dan perilaku, Cystic Fibrosis, Hipertensi, Diabetes, asma, radang sendi yang dimediasi autoimun. penyakit ginjal kronis, penyakit radang sendi, sakit punggung, impotensi, spektrum alkohol feta, Gangguan Dymyme, Eksim, kanker kulit, TBC, Sindrom Kelelahan Kronis, sembelit, penyakit radang usus, kanker tulang, kanker paru-paru, sariawan, kanker mulut, tubuh nyeri, demam, hepatitis ABC, sifilis, diare, Penyakit Huntington, jerawat punggung, gagal ginjal kronis, penyakit addison, Penyakit Kronis, Penyakit Crohn, Cystic Fibrosis, Fibromyalgia, Penyakit Radang Usus Besar, penyakit kuku jamur, Penyakit Kelumpuhan, penyakit Celia, Limfoma , Depresi Besar, Melanoma Ganas, Mania, Melorheostosis, Penyakit Meniere, Mucopolysaccharidosis, Multiple Sclerosis, Distrofi Otot, Rheumatoid Arthritis, Penyakit Alzheimer, email- drimolaherbalmademedicine@gmail.com / hubungi atau {whatssapp ..... +2347081986098. }

    BalasPadam