Selasa, 24 Ogos 2010

INFLUENZA A (H1N1)


Apa itu penyakit? Penyakit adalah keadaan tidak normal pada badan atau minda yang menyebabkan ketidakselesaan, disfungsi, atau tekanan/stres kepada orang yang terbabit atau berhubung rapat dengannya. Terdapat pelbagai jenis penyakit yang mengancam manusia seperti penyakit berjangkit, penyakit genetic, penyakit autoimun, penyakit toksik, penyakit kekurangan(zat), penyakit endokrin dan sebagainya. Penyakit ini boleh disebabkan kuman, bakteria, virus, racun, kegagalan organ berfungsi, dan juga penyakit boka/keturunan. Di antara kalanga semua penyakit, penyakit berjangkit adalah penyakit terbesar dan terkenal. Salah satu penyakit berjangkit yang terkenal dan masih dikira sebagai penyakit baru ialah Influenza A (H1N1).

Penyakit Influanza A (H1N1) berlaku semenjak tahun lepas bermula dari 24 April 2009 yang telah diisytiharkan oleh Pertumbuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai krisis kecemasan kesihatan antarabangsa ekoran merebaknya wabak Virus Influanza A (H1N1)(Swine Flu) bagi memberi amaran wabak yang dianggap makin mencemaskan dan berpotensi untuk menjadi ‘pendemik’ atau wabak yang akan merebak. Swine Flu yang disebarkan oleh manusia ini telah mencetuskan keadaan panik di seluruhan dunia terutamanya di Mexico dan Amerika Syarikat. Shingga 6 Mei 2009, wabak ini telah mengorbankan 29 orang di Mexico, 2 orang di Amerika Syarikat. Bagi di Negara Malaysia pula wabak Swine Flu bermula pada Mei-Jun 2009. Sehingga 21 Jun 2009, terdapat kes di Malaysia.
Apa itu penyakit Influanza A (H1N1). Influanza A (H1N1) adalah sejenis penyakit berjangjit pada saluran pernafasan yang disebabkan oleh Virus Influanza A (H1N1). Virus Influanza ini adalah sejenis virus yang baru dan terhasil daripada ressorment iaitu percampuran genetik virus influanza babi, burung dan manusia. Pada mulanya, semua orang tiada daya ketahanan kepada jangkitan tersebut. Vaksin bagi melindungi jangkitan ini juga belum ada.
Terdapat beberapa tanda amaran yang menunjukkan seseorang itu mengindap penyakit jangkitan Influanza A (H1N1). Antaranya adalah masalah penafasan. Batuk berdarah atau kahak berdarah. Sakit dada berterusan. Cirit-birit atau muntah yang kerap, Demam berterusan melebihi 3 hari ataupun demam berulang selepas hari pulih. Berkelakuan tidak normal, keliru, kurang resposif kepada rangsangan atau sawan. Rasa pening apabila berdiri dan kurang kencing. Jika seseorang itu ada salah satu tanda di atas semasa waktu penyebaran virus Influanza A (H1N1), maka orang itu disahkan menjangkiti Influanza A(H1N1).
Di samping itu , terdapat juga beberapa golongan yang berisiko tinggi akibat jangkitan Influanza A (H1N1). Golongan-golongan yang berisiko tinggi adalah kanak-kanak yang berumur kurang daripada 5 tahun, Individu yang berusia 65 tahun dan ke atas, kanak-kanak dan remaja yang kurang daripada 18 tahun yang menggunakan terapi aspirin untuk jangkamasa yang panjang, wanita mengandung, dewasa dan kanak-kanak dengan asma, penyakit pernafasan kronik obstruktif, kegagalan organ, penyakit kardiovaskular, hepatik, heamatologikal, neurologik, neuromuscular atau masalah metabolik seprerti Diabetes Mellitus, orang yang mengalami daya ketahanan yang rendah(immunosuppressant) dan individu yang mengidap di rumah kebajikan dan institusi penjagaan yang lain. Semua golongan di atas perlu mengambil tindakan segera sekiranya mendapati diri-sendiri dijangkiti Influanza A (H1N1). Jika tidak, penyakit ini boleh membawa maut.




Untuk mengelakkan daripada menjangkiti Influanza A (H1N1), langah –langkah tersebut perlu diambil oleh semua orang. Antaranya adalah mengamalkan amalan kebersihan diri dan adab batuk yang betul, tutup/lindungi mulut dan hidung dengan tisu sewaktu bersin atau batuk. Buangkan tisu tersebut ke dalam tong sampah selepas menggunakan. Basuh tangan dengan sabun dan air dengan kerap terutamanya selepas batuk atau selesema. Pembersih tangan berasaskan alcohol juga berkesan. Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah, elakan berhubung rapat dengan ahli keluarga yang lain serta mengambil langkah kawalan dan pencegahan dari menjangkiti mereka yang menjaga pesakit. Dapatkan maklumat maklumat terkini mengenai situasi semasa dari sumber yang boleh dipercayai seperti Kementerian Kesihatan Malaysia dan Pertumbuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
Dengan melalui internet, akhbar dan berita yang ditayangkan dalam television, kita dapati tahu sekarang kadar orang yang dijangkiti Influanza A (H1N1) telah berkurang serta neagara kita telah mendapat vaksin baru yang diberi oleh Pertumbuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagi mengubati orang yang terkena. Kita masih perlu mengamalkan amalan kebersihan diri dan gaya hidup yang sihat bagi mengelakkan dijangkiti Influanza A (H1N1) atau penyakit lain.Akhir kata mencegah lebih daripada mengubati, lakukanlah sekarang sebelum menyesal.

2 ulasan: